Program "Koduj z Klasą"
realizowany jest przez:
scratch
scratch
SCRATCH
Scratch to opracowany przez MIT (MIT Media Lab - Lifelong Kindergarten Group) wizualny język programowania dla najmłodszych - jego cechą wyróżniającą jest brak konieczności pisania kodu komputerowego - elementami składni tego języka nie są komendy pisane, a wizualne elementy / “klocki” kodu, które jedynie należy ze sobą połączyć. Język Scratch - co niezwykle istotne w przypadku uczenia dzieci - pozwala bardzo szybko osiągać efekty programowania - już jeden pojedynczy klocek można “wykonać” (co jest niecodzienną cechą na tle innych języków programowania). Dodatkowo do uruchomienia środowiska języka Scratch nie jest wymagana instalacja żadnych dodatkowych programów - wystarczy działająca przeglądarka internetowa, pracująca na komputerze z dowolnym systemem operacyjnym. Dodatkowo dzieci mogą założyć konto umożliwiające zapisywanie projektów w “chmurze”, dzięki czemu mają łatwy dostęp do swojej pracy również z poza szkoły.
Materiały Koduj z Klasą:
Materiały i kursy zewnętrzne:
po polsku:
- - krótki poradnik pokazujący, jak przy użyciu Scratcha stworzyć prostą grę.
po angielsku:
- - informacje o języku, przykładu zastosowania, tutoriale i samouczki;
- - strona, dzięki której krok po kroku nauczysz się kodowania w Scratchu.
Polecamy także samodzielne poszukiwanie informacji, materiałów i kursów.
SCRATCH JUNIOR
Z programowaniem w Scratch poradzi sobie nawet uczeń, który nie czyta jeszcze w pełni płynnie - krótkie komendy i różnokolorowe klocki ułatwiają programowanie uczniom, którzy mają problemy ze zrozumieniem dłuższych tekstów. Co jednak, jeśli chcemy wprowadzić język Scratch w grupie, która jest dopiero na etapie poznawania literek lub w której jest wielu uczniów, których tempo czytania bardzo utrudnia prowadzenie zajęć? Twórcy programu Scratch przewidzieli takie sytuacje i w zeszłym roku stworzyli język Scratch Junior adresowany do dzieci w wieku 5-7 lat.
Na czym polega różnica między dwoma programami?
Scratch Junior jest uproszczoną wersją Scratcha. Podstawowa różnica polega na tym, że zamiast komend mamy klocki z piktogramami, które je reprezentują. Komendy ustawiane są w jednej linii poziomej pod obrazkiem (linearna fabuła dot. jednego duszka). Scratch Jr posiada też mniej dostępnych komend. Np. nie ma komend wykorzystujących zmienne, z tego powodu m.in. nie ma możliwości ustawienia kąta rotacji duszka (jest on domyślnie ustawiony na wartość 15 stopni). Ponieważ w tym wieku trudno było wyjaśnić dzieciom koncepcję osi współrzędnych (i koordynat pozycji) Scratch Jr nie ma funkcji ustawienia konkretnej pozycji duszka. Podobnie pętle dotyczą całego skryptu, a nie poszczególnych jego części. Ograniczenia te ułatwiają młodszym użytkownikom korzystanie z aplikacji - ograniczają liczbę możliwych błędów. Scratch Jr sprawdzi się przede wszystkim do tworzenia prostych gier oraz interaktywnych historyjek.
Scratch Jr jest na razie dostępny jako bezpłatna aplikacja mobilna na IPada oraz Androida.