Raporty

REKOMENDACJE ZWIĄZANE Z NAUCZANIEM PROGRAMOWANIA

Przedstawiamy rekomendacje dotyczące nauczania programowania w szkołach, autorstwa Agaty Łuczyńskiej i Alicji Pacewicz. Rekomendacje powstały na podstawie wieloletnich doświadczeń programów realizowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację Szkoła z Klasą: "Koduj z Klasą", "Szkołą z Klasą 2.0". W ich stworzenie byli także zaangażowani przedstawiciele wielu innych organizacji pozarządowych w Polsce, zajmujących się wprowadzaniem nowych technologii, a w szczególności nauki programowania, do edukacji szkolnej i pozaszkolnej.

 

MANIFEST NA RZECZ KOMPETENCJI CYFROWYCH W POLSCE

Autorami i sygnatariuszami Manifestu są przedstawiciele organizacji należących do Szerokiego porozumienia na rzezcz umiejętności cyfrowych w Polsce

 

RAPORT "KOBIETY W TECHNOLOGIACH"

W najnowszej publikacji Instytutu Innowacyjnej Gospodarki "Kobiety w technologiachzaprezentowano m. in. pierwszą dziesiątkę kobiet w branży teleinformatycznej w Polsce, a także listę ponad 100 najbardziej wpływowych kobiet polskiego sektora IT. Jak wynika z przeprowadzonego badania, 48 kobiet stanowi niewiele ponad 10% wszystkich menedżerów najwyższego szczebla w firmach i instytucjach sektora teleinformatycznego w Polsce. Natomiast wśród prezesów zarządów udział pań jest jeszcze niższy i wynosi niewiele ponad 5%. W radach nadzorczych firm teleinformatycznych mężczyźni również mają wyraźną przewagę.

Autorzy raportu zauważają również, że od ponad 10 lat widoczny jest spadek zainteresowania kobiet karierą w branży teleinformatycznej. Ten trend może mieć negatywny wpływ na całą gospodarkę. - Chociaż aż 74% dziewcząt wykazuje zainteresowanie naukami ścisłymi, wśród wszystkich absolwentów kierunków ścisłych stanowią już tylko 17%. To oznacza, że na różnych etapach edukacji tracimy ogromny potencjał, który mógłby być wykorzystany dla rozwoju całej gospodarki. Jak wyliczył McKinsey, rzeczywiste wyrównanie szans społecznych, edukacyjnych i zawodowych kobiet i mężczyzn mogłoby zwiększyć globalny PKB nawet o 12 bilionów dolarów! – mówiła Joanna Pruszyńska-Witkowska, inicjatorka projektu „Znane Ekspertki” i prezes Headlines Porter Novelli. – Musimy inwestować w rozwój kompetencji cyfrowych dziewcząt. Warto podkreślić, że na naukę nigdy nie jest za późno i nawet kobiety, które są już na studiach czy są absolwentkami kierunków humanistycznych mogą nauczyć się programowania. Jednak to, co w moim przekonaniu jest najważniejsze to to, żeby pokazywać dobre przykłady, żeby promować kobiety, które osiągnęły sukces w tej branży – dodała. Wiele firm z sektora teleinformatycznego dostrzegło już konieczność większego zaangażowania kobiet w sektor teleinformatyczny i podjęło aktywne działania w tym obszarze. Stworzyły one specjalne programy, mające na celu zainteresowanie dziewcząt naukami ścisłymi czy zachęcenie kobiet do rozwoju kariery w teleinformatyce.

Z tym, oraz wieloma innymi ciekawymi zagadnieniami możecie zapoznać się podczas lektury raportu "Kobiety w technologiach". Zapraszamy!