Program "Koduj z Klasą"
realizowany jest przez:
Zgłoś się
Zgłoś się
Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w nowej edycji naszego programu!
Czwarta edycja Koduj z Klasą trwa od grudnia 2016 do czerwca 2017 roku i jest współfinansowana ze środków Ministerstwa Cyfryzacji.
Do kogo kierujemy nasze działania?
Do udziału w tegorocznej edycji zapraszamy nauczycieli pracujących z młodzieżą w szkołach ponadgimnazjalnych (w szczególności technicznych i zawodowych) oraz wszystkich uczniów wspomnianych szkół. W roku szkolnym 2016/2017 chcemy poprowadzić działania pilotażowe polegające na tworzeniu projektów informatycznych przez grupy uczniowskie wspierane przez nauczycieli i mentorów programu Koduj z Klasą (doświadczonych nauczycieli i programistów). Zapraszamy wszystkich zainteresowanych z województwa lubelskiego i podkarpackiego (w uzasadnionych przypadkach przyjmiemy szkoły z innych regionów - prosimy o kontakt indywidualny).
Czego oczekujemy od uczestników?
Ze względu na charakter prowadzonych zajęć wymagamy podstawowej znajomości języka Python (na poziomie przekazywanym na wcześniejszych szkoleniach z tego języka w programie Koduj z Klasą). Jeśli nie mieli Państwo okazji w nich uczestniczyć, to gorąco zachęcamy do samodzielnej nauki przy użyciu materiałów dostępnych na stronie http://python101.readthedocs.io/.
Każdy zakwalifikowany nauczyciel weźmie udział w dwudniowym szkoleniu z programowania w Pythonie, podczas którego będzie miał okazję zaznajomić się najważniejszymi koncepcjami pracy w tym języku. Planujemy dwie tury szkoleń: w grudniu 2016 r. i styczniu 2017 r. Zachęcamy do wzięcia udziału dwóch nauczycieli z jednej szkoły.
Czym będziemy zajmować się w trakcie programu?
Przeszkoleni nauczyciele spośród zainteresowanych uczniów sformułują grupy projektowe (na zasadzie jedna szkoła – jeden projekt). Ich zadaniem będzie stworzenie przy pomocy języka Python prostego narzędzia informatycznego, które będzie odpowiadało na potrzeby szkoły i pomagało w rozwiązaniu niektórych jej problemów. Każda z grup będzie pod stałą opieką mentorską dwóch Ambasadorów programu Koduj z Klasą (doświadczonych programistów i nauczycieli).
Grupy projektowe (uczniowie we współpracy z nauczycielami) w porozumieniu z Ambasadorami wybiorą tematy projektów, którymi będą chcieli się zajmować. Zakładamy różnorodną tematykę projektów. Będziemy zachęcali uczestników, by znalazły się wśród nich gry edukacyjne (stworzone np. przy pomocy biblioteki pygame), quizy i ankiety, czy szkolne chaty (zaprojektowane przy pomocy frameworku Django oraz interpretera bazy SQLite3).
Prawidłowe wykonanie projektów będzie wymagało nie tylko umiejętności programistycznych, lecz również odpowiedniej diagnozy potrzeb przyszłych użytkowników, jak i dobrego zarządzania pracą w grupie oraz zebrania i usystematyzowania wiadomości dotyczących realizowanego zadania. Bieżące wsparcie merytoryczne zostanie zapewnione przez Ambasadorów programu, którzy będą w stałym kontakcie (przez e-mail i forum programu) ze swymi podopiecznymi oraz będą odpowiadali na pytania zadawane na forum programu przez innych uczestników.
Na przygotowanie projektów uczestnicy będą mieli czas do końca roku szkolnego. Każda z grup weźmie również udział w czterogodzinnych warsztatach przeprowadzonych przez Ambasadora opiekującego się danym projektem. Poświęcimy je rozwiązaniu napotykanych problemów informatycznych, polepszeniu systemu pracy zespołowej oraz ewentualnej modyfikacji założeń projektu.
Co oferujemy uczestnikom programu?
Wszystkim zakwalifikowanym do programu nauczycielom zapewniamy kompleksowe wsparcie, które obejmuje:
- udział w dwudniowym szkoleniu z programowania w języku Python
- czterogodzinne warsztaty przeprowadzone dla grupy projektowej
- nagroda dla szkoły w postaci programowalnego w Pythonie robota Edison oraz edukacyjnego zestawu AbiDuino (opartego na Arduino mikrokontrolerze, który ułatwi wprowadzenie uczniów w zagadnienia robotyki)
- wsparcie metodyczne i merytoryczne przez cały czas trwania programu. Zapewniamy możliwość kontaktu telefonicznego oraz mailowego z Zespołem oraz ekspertami, którzy będą również czuwali nad forum programu (discourse.kodujzklasa.pl), gdzie uzyskają Państwo odpowiedzi na nurtujące pytania.
Jak się zarejestrować?
Prosimy o wypełnienie formularza internetowego dostępnego na stronie:
http://kodujzklasa.ceo.org.pl/rekrutacja-do-programu-koduj-z-klasa-2016
Dlaczego programowanie?
W CEO wierzymy, że programowanie nie tylko daje większe możliwości rozwoju intelektualnego i zawodowego, ale przede wszystkim ma znaczenie dla rozwoju społecznego. Nowe technologie zagościły już na dobre w wielu inicjatywach zmierzających do rozwoju nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego i (mądrze wykorzystywane) będą budowały jego potencjał. Warto zatem uczyć czegoś, co dostarcza nowych bodźców i umiejętności, a jednocześnie rozwija młodych ludzi dając im narzędzie wpływu na otaczający ich świat.
Dlaczego język Python?
Twórcy zaprojektowali go tak, aby był zrozumiały dla początkujących programistów, a z drugiej strony stanowił pełnowartościowy język programowania pozwalający na tworzenie aplikacji na systemy operacyjne Windows czy Linux. Przystępność Pythona polega na rezygnacji z nadmiarowych znaków w kodzie (np. kończących linię kodu), braku konieczności deklarowania zmiennych czy wymuszonej na użytkowniku konieczności odpowiedniego formatowania kodu tak, aby był dla innych czytelniejszy. Python jest również językiem posiadającym olbrzymie wsparcie edukacyjne - w internecie znaleźć można wiele ciekawych projektów opartych o ten język.
W razie pytań lub wątpliwości jesteśmy do dyspozycji:
Grzegorz Lipski
koordynator programu Koduj z Klasą
+48 22 825 01 81 wew. 110
Serdecznie zapraszamy!