11 inspiracji Koduj z Klasą

1. CS Unplugged

źródło grafiki: http://csunplugged.org

CS Unplugged to strona na której znajdziecie wskazówki, jak uczyć podstaw programowania bez ...komputera. Za pomocą gier i zabaw logicznych wytłumaczycie niektóre z  fundamentalnych zagadnień zwiazanych z programowaniem. Znajdziecie tu przetłumaczone na język polski karty pracy nauczyciela i ucznia dot.: systemu dwójkowego, kodowania obrazów, kompresji tekstuwykrywanie i poprawianie błędów, teorii informacji,algorytmów przeszukiwania i sortowania, sieci sortujących, minimalnych sieci rozpinających, zakleszczenia w sieciach, maszyn skończonych, języków programowania, kolorowania grafu, grafy, Drzewa Steinera, ukrywania informacji, protokołów kryptograficznych i szyfrowania, projektowania interfejsów, testu Turinga. Większość zadań nadaje się już dla uczniów siedmioletnich, a każda karta pracy nauczyciela zaiwera równiez krótkie wprowadzenie teoretyczne do problemu, którego dotyczy. Ćwiczenia, w większości trwające około 20 minut, świetnie sprawdzą się jako ciekawe wprowadzenie do zajęć praktycznych. Jeśli wyczerpiecie propozycje CS Unplugged strona CAS London podpowie Wam więcej podobnych zasobów (w języku angielskim).

Źródło grafiki informacji: http://csunplugged.org

2. TouchDevelop

Źródło grafiki: https://www.touchdevelop.com/

TouchDevelop to wizualny język, opracowany przez Microsoft Research, dający możliwość tworzenia aplikacji na tablety i smartfony. W ramach wprowadzenia polecamy Wam tutorial przygotowany dla Godziny Kodowania (z napisami po polsku). Krok po kroku opanujecie w nim podstawy programowania w TouchDevelop rozwiązując konkretny problem – poprawiając niedziałający kod gry. Zarezerwujcie godzinę na dobrą zabawę i zwracajcie uwagę na wideoklipy wprowadzające do poszczególnych etapów oraz podpowiedzi wyświetlające się w niebieskich dymkach. TouchDevelop nie wymaga instalacji (działa w pzeglądarce) i oferuje trzy poziomy zaawansowania, w zalezności od umiejętności użytkownika. Strona zawiera równiez bogaty zbiór zasobów dydaktycznych (planów lekcji, dodatkowych ćwiczeń, testów), niestety na razie dostępny jedynie w języku angielskim.

Źródło grafiki: https://www.touchdevelop.com/

3. Mirosław Zelent

Na stronie Mirosława Zelenta znajdziecie tutoriale (w formie filmików na youtube) dot. podstaw programowania prowadzone przez polskiego vlogera i nauczyciela informatyki. Początkującym może się przydać kurs C++ czy technologie tworzenia witryn, natomiast bardziej zaawansowanych może zainteresować kurs JavaScript. Tutoriale pomogą Wam poszerzyć swoją własną wiedzę, ale też warto polecić je starszym uczniom zainteresowanym podniesieniem swoich umiejętności.

Źródło grafiki: http://miroslawzelent.pl

 

4. Cody Roby

Źródło grafiki: http://codeweek.it/cody-roby-en/ecw-edition/

Cody Roby to ciekawy sposób na urozmaicenie zajęć zabawami bez wykorzystania komputera. Zestaw kart (plansza, pudełko, karty ruchu: 1, 2, 3, 4) , które możecie sami wydrukować na kolorowej drukarce oraz proste instrukcje pomogą przybliżyć najmłodszym uczniom komendy i reguły w programowaniu. Zachęcamy również do obejrzenia webinarów Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego dot. akcji Europejskiego Tygodnia Kodowania oraz nauczania programowania, które przybliżą tę grę i pokażą jak można ją wykorzystać na zajęciach z dziećmi.

Źródło grafiki: http://codeweek.it/cody-roby-en/ecw-edition/

5. Apki.org

Chcielibyście samodzielnie nauczyć się nowego języka programowania, żeby przekazac tę wiedzę uczniom, ale nie wiecie od czego zacząć? Poznajcie stronę Apki, pierwszą w Polsce interaktywną i bezpłatną platformę do nauki programowania. Znajdziecie tu kursy JavaScript, Ruby, Python i C#. Możecie też sięgnąć po, nieco mniej interaktywny, kurs Javy  na stronie Kobiety do Kodu czy Pythona na stronie DjangoGirls (również w języku polskim).

Źródło grafiki: www.apki.org

6. W3Schools

http://www.w3schools.com/html/w3schools.jpg

Jeśli znacie język angielski możecie skorzystać z bogactwa zasobów wykorzystywanych przez nauczycieli z krajów anglo-saskich. Na początek zajrzyjcie na stronę Teaching Kids Programming, znajdziecie tam prosty kurs dla nauczycielek/li, którzy w nauczaniu kodowania stawiają pierwsze kroki. Bardziej zaawansowani znajdą niezwykle bogate zasoby darmowych kursów i materiałów na stronie Code Academy czy W3schools. Jeśli jesteście entuzjastami otwartych kursów typu MOOC na pewno nie zapomnicie zajrzeć do najnowszej oferty kursów programowania na Coursera czy FutureLearn.

Źródło grafiki: http://www.w3schools.com/

7. S2JS

Jeśli Wasi podopieczni znają już Scratcha, a chcielibyście przejść z nimi do bardziej zaawansowanych problemów, S2JS podpowie jak umiejętności zdobyte w  Scratch’u zastosować w  JavaScript. Strona przeznaczona jest dla nauczycieli i zawiera tutorial, który krok po kroku pokazuje, jak „przetłumaczyć” komendy w Scratch na Javascript. Po zalogowaniu otrzymamy dostęp do opcji tworzenia własnych programów w trakcie nauki. Nieco siermiężne tłumaczenie na język polski dostępne jest za pomocą funkcji tłumacza google’a (prawy górny róg ekranu), dlatego ci z Was, którzy znają język angielski mogą chcieć pozostać przy oryginale. Rejestracja jest darmowa.

Źródło grafiki: http://s2js.com/

8. Code Combat

Image result for code combat

Aby zachęcić do samodzielnego rozwijania pasji programistycznej starszych uczniów, można im przedstawić przeglądarkowe gry komputerowe, które wymagają wpisania fragmentów kodu i w ten sposób zapoznają gracza z tajnikami programowania m.in. w Pythonie czy JavaScript. W sieci znajdziecie mnóstwo bezpłatnych mozliwości: Code Combat, wspomniana już  Code Monkey, Cargo Bot, Lightbot,  Code Warriors czy CodinGame to tylko niektóre z nich.  Zwłaszcza Code Combat zasługuje na uwagę, gdyż gra opracowana jest też w wersji polskiej z kokpitem nauczyciela, który zawiera zestaw ćwiczeń i podręczniki uzupełniające grę. Wersja demo dostępna jest nieodpłatnie.

Źródło grafiki: https://codecombat.com/

9. Scottie Go!

Od kilku lat duża popularnością cieszą się roboty i gry planszowe wspomagające naukę programowania. Niestety wiążą się często z wydatkiem rzędu kilkuset złotych. Jednocześnie jednak twórcy na ogół dostosowują je do wykorzystania w środowisku szkolnym, proponując zadania, które zaangażują całą klasę. Roboty, które pomagają uczyć się programowania to m.in. wspomniany już Lo-Fi robot, Photon (również produkt polski), Sphero, Cubetto, Lego Mindstorms. Spore zaintersowanie wzbudziła niedawno polska gra planszowa Scottie Go skierowana do najmłodszych dzieci. Gra składa się z zestawu kartonowych puzzli (za pomocą których dzieci formułują komendy) i aplikacji, która umożliwia odczytanie kodu na urządzeniu mobilnym.  Gra jest dostępna w wersji domowej i edukacyjnej.

Źródło grafiki: https://scottiego.pl/

10. Khan Academy

W sieci znajdziecie wiele ofert otwartych kursów typu MOOC umozliwiających samodzielną naukę programowania. Na uwagę zasługuje znana w kręgach edukacyjnych Khan Academy, gdyż, po pierwsze, oferuje kursy przystosowane dla młodzieży (ok. 12-17 lat), a po drugie, kursy dostępne są w polskim tłumaczeniu. W trakcie  kursów, dostępnych na platformie, uczestnicy uczą się programowania w JavaScripcie, HTML’u, CSS, SQL. Filmiki i tutoriale można wykorzystać jako wprowadzenie do zajęć prowadzonych metodą odwróconej lekcji.

Źródło grafiki: https://pl.khanacademy.org/

 

11. Superkoderzy

Jesli poszukujecie gotowych przykładów scenariuszy, które można by wykorzystać na lekcjach, a wyczerpaliście już pomysły zaczerpnięte  z Koduj z Klasą, zajrzyjcie na stronę Superkoderów, programu Fundacji Orange. Materiały wykorzystują Scratcha i skierowane są do uczniów w wieku 9-12 lat. Platforma E-nauczania z kolei w szerokim wachlarzu metod dydaktycznych, które omawia, poświęca cały dział na metodykę Scratcha. Znajdziecie tu nie tylko gotowe projekty w Scratchu, ale też zestaw scenariuszy.

Źródło grafiki: http://superkoderzy.pl/scenariusze-lekcji/