Program "Koduj z Klasą"
realizowany jest przez:
O nas
O nas
Kilka słów o programie
Celem programu Koduj z Klasą jest popularyzacja programowania wśród uczniów i nauczycieli z całej Polski.
Nauka programowania rozwija nie tylko umiejętność pisania kodu, ale przede wszystkim uczy rozpoznawania, analizowania i rozwiązywania problemów, zasad logiki oraz samodzielnego szukania rozwiązań. Pisanie programów to również doskonała okazja do ćwiczenia umiejętności współpracy, budowania i stosowania algorytmów oraz samokształcenia. Dzięki Koduj z Klasą przełamujemy stereotypowe myślenie o programowaniu jako o działaniu trudnym i wymagającym żmudnej edukacji.
Koduj z Klasą udowadnia, że podstaw programowania można skutecznie uczyć na każdym poziomie kształcenia. Przełamujemy stereotypowe myślenie o programowaniu, jako o działaniu trudnym i żmudnym. Pokazujemy nowoczesne narzędzia edukacyjne, wykorzystanie gier do nauki, a także jak uczy się programowania na świecie. Podpowiemy uczestnikom, jak rozwijać swoją wiedzę i umiejętności korzystając z ogólnodostępnych źródeł oraz jak włączyć się w światowe wydarzenia promujące kodowanie (Europejski Tydzień Kodowania, Godzina Kodowania).
Do kogo kierujemy nasze działania?
Do udziału w Koduj z Klasą zapraszamy nauczycieli wszystkich poziomów kształcenia – od edukacji wczesnoszkolnej do szkół ponadgimnazjalnych. Każdy może zacząć programować!
Co oferujemy uczestnikom programu?
Nauczycielom zapewniamy kompleksowe wsparcie, które obejmuje:
- szkolenia z podstaw programowania w języku Scratch (dla nauczycieli szkół podstawowych) i Python (dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych), szkolenia z programowania bez użycia komputera:
- webinaria – czyli szkolenia online – na tematy szeroko związane z programowaniem
- pakiety gotowych scenariuszy zajęć z podstaw programowania w językach Scratch, Python, Java, Kodu;
- dodatkowe materiały szkoleniowe i samouczki z innych języków programowania.
- wsparcie metodyczne i merytoryczne od ekspertów;
- możliwość wymiany doświadczeń i pomysłów na zajęcia z nauczycielami z całej Polski;
Czego oczekujemy od uczestników?
Zachęcamy nauczycieli do przeprowadzenia pełnego cyklu zajęć z programowania (8 spotkań po 90 minut) według wytycznych zawartych w przygotowanych dla nich scenariuszach zajęć. Materiały są do pobrania bezpłatnie z naszej strony.
Dlaczego warto się zaangażować?
Uczenie programowania wpisuje się w strategiczne cele związane z rozwojem kapitału ludzkiego i społecznego Polski, z drugiej strony badania PISA 2012 wskazują, że polscy uczniowie słabo wypadają w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem komputerów (przeciętny uczeń zdobył 481 pkt wobec 500 pkt. średnio w OECD). Polska młodzież gorzej od nastolatków z innych krajów radzi sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych wykorzystujących TIK oraz z czytaniem tekstów i wyszukiwaniem informacji w sieci. Jednocześnie z roku na rok badania rynku pracy wskazują, że pracownicy branży IT są w czołówce najbardziej poszukiwanych profesji. Jak zmienić ten trend? Co zrobić, żeby młodzi ludzie przekonali się do programowania?
Należy działać komplementarnie. Co to znaczy? Coraz więcej szkół inwestuje w nowoczesny sprzęt IT, jednak to nie wystarczy. Ważne są umiejętności i przekonanie młodzieży i dzieci, a także, czuwających nad ich edukacją, dorosłych że równie istotne jest uczenie obsługi nowoczesnego sprzętu. Kształcenie w zakresie programowania i możliwości technologiczne szkół powinny iść w parze. Dzięki temu młodzi ludzie nauczą się wykorzystywać nowoczesne technologie w sposób optymalny - przydatny nie tylko w życiu prywatnym, ale przede wszystkim w przyszłej działalności zawodowej. Stworzenie takich możliwości stawia sobie za cel Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Dlaczego programowanie?
Wierzymy, że programowanie nie tylko daje większe możliwości rozwoju intelektualnego i zawodowego, ale przede wszystkim, ma znaczenie dla rozwoju społecznego. Nowe technologie zagościły już na dobre w wielu inicjatywach zmierzających do rozwoju nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego i, mądrze wykorzystywane, będą budowały jego potencjał. Warto zatem uczyć czegoś, co dostarcza nowych bodźców i umiejętności, a jednocześnie rozwija młodych ludzi dając im narzędzie wpływu na otaczający ich świat.
Dlaczego przede wszystkim Scratch i Python?
Wybór był podyktowany chęcią optymalnego dostosowania języka programowania do oczekiwań i predyspozycji uczniów oraz do możliwości sprzętowych szkół. Zdecydowaliśmy się na wybór języków Scratch i Python, ponieważ oba spełniają ww. kryteria.
Opracowany przez Massachusetts Institute of Technology (MIT) Scratch to wizualny język programowania dla najmłodszych. Cechą, która go wyróżnia jest brak konieczności pisania kodu komputerowego - elementami składni tego języka nie są komendy pisane, a wizualne elementy - „klocki” kodu, które należy ze sobą połączyć. Język Scratch, co jest istotne w przypadku uczenia dzieci, pozwala bardzo szybko osiągać efekty programowania - już jeden pojedynczy klocek można „wykonać” (co jest niecodzienną cechą na tle innych języków programowania). Ponadto do uruchomienia środowiska języka Scratch nie jest wymagana instalacja żadnych dodatkowych programów - wystarczy działająca przeglądarka internetowa, pracująca na komputerze z dowolnym systemem operacyjnym. Dodatkowo dzieci mogą założyć konto umożliwiające zapisywanie projektów w „chmurze”, dzięki czemu mają łatwy dostęp do swojej pracy również poza szkołą i mogą podzielić się efektami swojej aktywności, np. z rodzicami.
Natomiast dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych przygotowaliśmy kurs w ramach języka Python. Twórcy zaprojektowali go tak, aby był zrozumiały dla początkujących programistów, a z drugiej strony stanowił pełnowartościowy język programowania pozwalający na tworzenie aplikacji na systemy operacyjne Windows czy Linux. Przystępność Pythona polega na rezygnacji z nadmiarowych znaków w kodzie (np. kończących linię kodu), braku konieczności deklarowania zmiennych czy wymuszoną na użytkowniku konieczność odpowiedniego formatowania kodu tak, aby był dla innych czytelniejszy. Python jest również językiem posiadającym olbrzymie wsparcie edukacyjne - w internecie znaleźć można wiele ciekawych projektów opartych o ten język.
Nie poprzestaliśmy na Scratchu i Pythonie - dodatkowo przygotowaliśmy materiały edukacyjne poświęcone programowaniu w językach takich, jak: Kodu czy Java, które dostępne są do pobrania na naszej stronie.
Jak dołączyć do programu?
W zakładce ZGŁOŚ SIĘ znajdują się szczegółowe informacje na temat rekrutacji do bieżącej edycji programu. Zapraszamy też do aktywnego śledzenia naszej strony internetowej, forum oraz naszego profilu facebookowego.
Poprzednie edycje
W roku szkolnym 2016/2017 działania skierowane do szkół ponadgimnazjalnych finansują Ministerstwo Cyfryzacji oraz Google.
W latach 2014-2015 program współfinansowany był ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i objęty był patronatami honorowymi Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Więcej o poprzednich edycjach można znaleźć tutaj: POPRZEDNIE EDYCJE.
Program Koduj z Klasą prowadzony jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Szkoła z Klasą.